LÄTTLÄST
Det här en kolumn skriven på lätt svenska. En kolumn är en text som handlar om åsikter. Jag som skriver kolumnen kan berätta vad jag tycker om olika saker.
Lättlästa texter är ofta artiklar i tidningar eller information på en webbplats. I artiklar skriver man om nyheter, man skriver inte om åsikter. Till exempel i Lätta bladet finns många artiklar, men inte så många kolumner med åsikter.
Också de lättlästa texterna här i Funk handlar ofta om information, och inte om åsikter. I förra numret till exempel fanns det en lättläst artikel om idrott och i numret innan fanns det information om välfärdsområdesvalet. Senast jag själv skrev i Funk så skrev jag om föreningen Steg för Steg.
Det är ofta så en lättläst text är: det är bara information och inga åsikter. Det är viktigt med information, men det kan också vara viktigt
att läsa lite åsikter ibland.
I den här kolumnen vill jag därför skriva om vad jag tycker. Det är åsikter som jag inte kan säga när jag jobbar på föreningen Steg för Steg. När jag jobbar på en förening ska jag berätta om föreningens åsikter. Jag ska inte berätta om mina egna åsikter.
Men i den här kolumnen skriver jag som privatperson. Det betyder att jag kan berätta vad jag tycker om olika saker.
Jag tycker vi ofta pratar för mycket om att personer med funktionsnedsättning ska jobba. Det är bara två procent av alla med intellektuell funktionsnedsättning som har ett arbete med lön. Det borde vara fler, och det är viktigt. Men just nu är det 98 procent som inte har en lön. Alla vill inte heller jobba.
Jag tycker därför att det är viktigt att prata om pensionen också. Pension är de pengar som du får av FPA om du inte jobbar. Pensionen borde höjas, det skulle vara bra för de flesta.
Jag tycker också att personer med intellektuell funktionsnedsättning skulle kunna tänka mera på sitt eget bästa. De flesta har pension och får service hela livet. Om du får pension och service betalar du väldigt lite skatt. Det är i stället de som arbetar som betalar skatt.
Med skatten betalar staten för pension och service.
Därför skulle det vara viktigt att rösta på partier och politiker som vill höja skatten och satsa på mera service. Dessutom borde vi kräva av partierna att höja pensionen. •
Text: Frank Lundgren
Artikeln har publicerats i tidningen Funktionsrätt i samarbete 02/2022.

