fbpx

Lättläst om SAMS

SAMS hela namn är SAMS – Samarbetsförbundet kring funktionshinder.
SAMS är en förening.
SAMS arbetar för att personer med funktionsnedsättning ska ha ett bra liv.

SAMS har fem medlemmar.
SAMS medlemmar är föreningar.
De är FDUV, FMA – Funktionsrätt med ansvar,
Förbundet Finlands Svenska Synskadade,
Psykosociala förbundet och Svenska hörselförbundet.

Bidragsutdelning

SAMS delar ut bidrag till föreningar och personer.
Det betyder att SAMS ger pengar till dem,
för att de ska kunna uppehålla sin verksamhet.

Illustrationsbild på pengar.

Juridiskt ombud

Juridiskt ombud hör till SAMS.
Juridiskt ombud ger råd till personer med funktionsnedsättning och deras närstående.
Juridiskt ombud kan till exempel svara på frågor om vilka tjänster du har rätt till.
Det är gratis att be om råd av juridiskt ombud.

Du kan skicka e-post eller ringa till juridiskt ombud här.

Bild på SAMS juridiska ombud Elias Vartio och Marica Nordman.

SAMS vänverksamhet

SAMS vänverksamheten är en del av SAMS.
SAMS vänverksamhet hjälper personer med funktionsnedsättning att hitta en vän.
Med en vän kan du till exempel prata, gå på kaffe, promenera
eller gå på gymmet tillsammans.

Om du vill ha en vän ska du fylla i det här formuläret.

Du kan också skicka e-post, textmeddelande eller ringa koordinatorerna här.

Funktionsrätt i samarbete (FUNK.)

SAMS har en tidning som heter Funktionsrätt i samarbete eller kortare FUNK.
I tidningen står det om aktuella ämnen inom funktionshinderfältet.
Tidningen hette tidigare SOS Aktuellt.

Tidningen Funktionsrätt i samarbete nummer 4 år 2020.  Tidningen Funktionsrätt i samarbete pärm.

Du kan prenumerera på tidningen här.
Det kostar 15 euro per år.
Då skickas tidningen hem till dig fyra gånger i året.
De som är medlemmar i FDUV, FMA – Funktionsrätt med ansvar,
Förbundet Finlands Svenska Synskadade,
Psykosociala förbundet eller Svenska hörselförbundet
får tidningen gratis.

Back to top of page