Lättläst: Ett arbete ska ge lön

| Uppdaterad
Lättläst: Ett arbete ska ge lön featured image

Det här numret av FUNK. handlar om arbete.

Vi får bland annat fått läsa om
Kårkullas nya chef, Otto Ilmonen.
Han kallas för samkommunsdirektör.

Otto vill jobba på Kårkulla för att
personer med intellektuell funktionsnedsättning
ska få bra service och stöd.

Han vill göra servicen på Kårkulla
ännu bättre, bland annat genom
att anställa mera personal.

I den här tidningen
berättar vi också om Välittäjä Oy.
Det är ett bolag som staten grundar
för att ge jobb åt
människor med funktionsnedsättning.

Arbets- och näringsbyrån bestämmer
vem som ska få jobb via Välittäjä.

På Välittäjä får man
lära sig ett nytt jobb
samtidigt som man får lön.
Bolaget ska börja
anställa människor år 2022.

Välittäjä tar modell av
det svenska bolaget Samhall.
Samhall har gett jobb
åt svenskar med funktionsnedsättning
redan i 40 år.

På Samhall jobbar människor
till exempel med att
städa, tvätta kläder och packa varor.
I tidningen har vi träffat
Carina Olsson, som packar örter.
De skickas sedan till restauranger.

Nyfiken på jobb?

Om du själv vill hitta arbete
börjar du med att söka information om
jobb som du är nyfiken på.
Du kan få hjälp av en handledare.

Det lönar sig att fundera på
vad du har studerat
och vad du är bra på.

Du kan ha ett jobb
samtidigt som du får sjukpension.

Att ha ett arbete innebär
att man tjänar pengar.

Många personer med funktionsnedsättning
arbetar på vanliga arbetsplatser
utan att få lön för sitt arbete.

Det är inte rätt:
personer med funktionsnedsättning
ska bli lika bra behandlade
som alla andra på samma arbetsplats.

På en vanlig arbetsplats ska man få lön.

Artikeln har publicerats i tidningen Funktionsrätt i samarbete 03/2021.

Back to top of page