Tre tips för att ta sig igenom coronajulen

| Uppdaterad
Illustrationsbild på pepparkakor.
AKTUELLT

Julen närmar sig med stormsteg, och om coronasituationen fortsätter som hittills rekommenderas inga stora släktkalas i år. För många kommer högtiden att kännas annorlunda då julevenemang ställs in och de sociala kontakterna begränsas. Svenska psykologen Katarina Blom hoppas ändå att tiden kunde kännas som en ljusglimt i den mörka vintern för så många som möjligt. Här är hennes tre tips för att få ut det mesta av coronajulen.

 1. Julpynta för din egen skull

Det gäller att fråga sig vad man själv gillar med julen, utöver den sociala aspekten. Drömmarnas jul kanske inte blir av i år, men små konkreta handlingar kan ta en närmare det önskade läget.

Även om det inte vore möjligt att dela julen med nära och kära denna gång kan man göra saker för sin egen skull: gillar man att ha det fint hemma så lönar det sig att pynta julgranen, även om barnbarnen inte kommer på besök.

Många gör associationer utifrån sina sinnen, att det doftar eller smakar jul. Om man gillar pepparkakor ska man köpa pepparkakor. En annan kan få julstämning av julpyssel och av att stoppa in nejlikor i apelsiner.

– Vad har tidigare gett dig värme i bröstet under julen? Enkla upplevelser kan vara en liten källa till njutning och ge känslan av uppskattning, säger Blom.

2. Ta vara på det gemensamma i de exceptionella omständigheterna

Varje år finns det ofrivilligt ensamma personer som julen är extra tuff för. I år är det fler som sitter i samma båt, och det kan ge lite tröst att finna det gemensamma mänskliga i situationen, poängterar Katarina Blom.

Om man inte kan fira med familj och vänner, kanske man känner någon annan som också sitter för sig själv och längtar efter samvaro. Och även om det inte går att sitta en hel kväll tillsammans, kan man gå ut på en liten julpromenad eller hålla kontakt virtuellt. Att skicka julkort, julpyssel eller paket per post är också ett sätt att få andra att känna sig ihågkomna.

– Vi människor mår bra av att göra goda handlingar för andra, speciellt sådana vi tycker om, säger Blom.

3. Digitalt är bättre än ingenting

De som inte kan fira tillsammans kan fira via ett videosamtal. Ju mer kontakt vi har med varandra, desto mer ökar välmåendet, också om vi inte fysiskt befinner oss på samma ställe.

– Även om vi känner mest samhörighet när vi möts fysiskt, känner vi ändå mer samhörighet när vi träffas med video, än utan video. Och vi känner fortfarande mer samhörighet om vi hörs med någon per telefon, än om vi inte hörs alls, säger Blom.

Många av dem som saknar kontakter önskar sig sällskap, men vet inte hur man borde gå till väga. För den som känner att problemet är stort och överväldigande rekommenderar Blom att bryta ner det och ta små steg, exempelvis genom att delta i digitala träffar som ordnas av föreningar. Även om man inte skulle känna någon där, kan man må bra av att vistas i ett socialt sammanhang.

Det gäller att inte underskatta småpratet. Man ska inte ställa ribban för högt, utan testa att ta initiativ genom att berätta hur man har det, hur året varit, eller vad man ser fram emot med julen. Hellre småprata om vädret än inte prata alls, anser Katarina Blom.

– Undersökningar visar att vi mår jättebra av småprat. Vårt välmående hänger alltså inte bara på de innerliga långa samtalen – att växla några ord med grannen eller personer på ett digitalt event kan visa sig vara mycket betydelsefullt.

Katarina Blom

  • Psykolog inriktad på positiv psykologi, organisationskonsult och författare.
  • Föreläser om lycka, hållbart arbetsliv och arbetsglädje i team.
  • Nominerad två gånger till Årets Talare i Sverige.
  • Hennes TEDx-föreläsning har setts av över 1,8 miljoner människor.

Text: Mikaela Remes

Artikeln har publicerats i tidningen Funktionsrätt i samarbete 04/2020.

Back to top of page