fbpx

Lättläst: Det blir välfärdsområdesval i januari

| Uppdaterad
Lättläst: Det blir välfärdsområdesval i januari featured image

Nästa år ordnas välfärdsområdesvalet
för första gången i Finland.
I välfärdsområdesvalet väljer man representanter
till välfärdsområdesfullmäktige.

År 2023 delas Finland in i välfärdsområden
och där bestämmer välfärdsområdesfullmäktige.
Fullmäktige bestämmer hur äldrevården,
hälsocentralerna och brandstationerna fungerar.

Varje välfärdsområde har ett eget fullmäktige.
Representanterna i fullmäktige väljs
för fyra år åt gången.

Alla andra än Helsingforsbor får rösta i valet.
Det beror på att Helsingfors stad inte hör
till något välfärdsområde.

Partierna stället upp kandidater i välfärdsområdesvalet.
Du kan rösta på en kandidat
som är uppställd i ditt eget välfärdsområde.
Varje kandidat har ett eget kandidatnummer.

Om du får rösta i valet får du
en anmälan om rösträtt i december eller i januari.
Anmälan kommer per post eller elektroniskt.
Där står var du kan rösta på valdagen.

När du röstar ska du följa coronareglerna:
använd munskydd och handdesinfektionsmedel.

Valdagen är 23.1.2022.
Du kan också rösta på förhand
under tiden 12.1–18.1.2022.

Du kan läsa mera om valet på www.valfinland.fi.

Källa: Justitieministeriet, Selkokeskus och LL-Center: Välfärdsområdesvalet 2022 – Lättläst broschyr

Artikeln har publicerats i tidningen Funktionsrätt i samarbete 04/2021.

Back to top of page