fbpx

Lättläst: Aleksi Kirjonen gör tricks med sin rullstol

| Uppdaterad
Lättläst: Aleksi Kirjonen gör tricks med sin rullstol featured image

Aleksi är en före detta idrottare.
Han tävlade i paralympiska spelen.
De är olympiska spel
för personer med funktionsnedsättning.

Aleksis gren var friidrott,
han kastade spjut och stötte kula.
När han var 23 år gammal
måste han sluta med tävlingarna.
Orsaken var att de paralympiska spelen
ändrade på sina regler för friidrott,
och det blev för svårt för Aleksi
att fortsätta.

Aleksi hade planerat att han skulle sporta
i många år framåt,
men han fick lov att hitta på
nya saker att göra.
– Jag var tvungen att helt tänka om.
Det var tufft, säger han.

Han började göra tricks med sin rullstol.
Det kallas för extremsport.
Han är den första människan i Europa
som har hoppat en volt
baklänges i rullstol.
Aleksi har också åkt ner för
Finlands längsta trappor i rullstol,
och han har gjort simhopp i rullstol.

Aleksis tricks kan vara farliga.
Han brukar påminna
att människor inte ska göra
samma saker som han gör,
om dom inte har tränat länge.
Det är också viktigt att komma ihåg skyddshjälm
när man gör tricks.
– Det ska kännas i maggropen, men
man ska inte vara dumdristig, säger Aleksi.

Aleksi gillar också att åka slalom.
Han brukar åka varje vecka
till Kokons skidcentrum i Borgå.
Där åker han sitski.
Det betyder att man sitter på ställning
som är fast i en skida.

Han har också åkt slalom
i Salla, Saariselkä och Ruka.
I mars ska Aleksi åka slalom i Norge.

Aleksi postar videor på sina tricks
på sociala medier
och säger åt människor
att de ska följa sina drömmar.
Han vill uppmuntra alla
att våga testa på nya saker.
Aleksi påminner ofta
att det är viktigt att be om hjälp
när man behöver det.
– Då kan du koncentrera dig på
saker som du är bra på, säger han.

Aleksi Kirjonen

Artikeln har publicerats i tidningen Funktionsrätt i samarbete 01/2022.

Back to top of page