fbpx

Lättläst: Kunskap om pengar är bra, tycker Anni Marttinen

| Uppdaterad
Anni Marttinen framför en spegel.
LÄTTLÄST

Kunskap om pengar är bra, tycker Anni Marttinen.

När vi tänker på en människa som vet mycket om pengar tänker vi ofta på gamla kloka män.

Men Anni Marttinen är 31 år gammal och hon vet mycket om pengar.

Hon jobbar på SOSTE. SOSTE är en organisation som pratar om hälsa. Anni är ekonom.

Hon funderar på hur Finland borde använda sina pengar för att de ska räcka till och för att vi finländare ska må bra.

Hon tycker att vi borde lägga mer pengar på hälsa och service.
– Ingen ska behöva vara fattig, tycker hon. 

Anni blev intresserad av ekonomi när hon gick i gymnasiet. 

När hon blev klar från gymnasiet och universitetet åkte hon till Tyskland för att jobba.

På jobbet förstod hon att det är viktigt att tänka på att den som
är sjuk eller har en funktionsnedsättning kan ha svårt att tjäna pengar.

– Det är också viktigt att skydda miljön, säger hon. 

Om vi förstör miljön blir det svårt att leva på vår planet. Då spelar pengar inte längre någon roll.

Anni talar om pengar på sociala medier. Ibland lägger hon upp videor där hon dansar och berättar om pengar.

Anni gillar att dansa. 

Hon gillar också att promenera i skogen och ta bubbelbad.
Det hjälper henne att lugna ner sig när hon har bråttom på jobbet.

Hon vill att så många som möjligt ska förstå sig på ekonomi.

Anni syns ofta i tv och talar om pengar.

I tv har hon ibland på sig en kavaj med prickigt leopardmönster.

Det tycker inte alla tittare om. Ibland skickar människor elaka meddelanden om hennes kläder på sociala medier.

Men Anni bryr sig inte, hon tänker göra som hon vill.
– Det viktigaste är att vara sig själv, säger hon.

Text: Mikaela Remes

Artikeln har publicerats i tidningen Funktionsrätt i samarbete 3/2023.

Back to top of page