fbpx

Mångfaldskonsulterna Marko och Reeta vill bara sälja verklig förändring

| Uppdaterad
Mångfaldskonsulterna Marko och Reeta vill bara sälja verklig förändring featured image

Konsulterna Marko Jääskeläinen och Reeta Lindeman på företaget C Diversity kunde göra snabba pengar genom att sälja intyg på att företag har full koll på mångfald och tillgänglighet. De menar ändå att förändringsprocesser är maratonlopp som kräver att man förbinder sig till gradvisa förändringar. 

Hur uppkom företaget C Diversity? 

Reeta: När vi träffades jobbade jag med ett program vid Paralympiska kommittén där vi utbildade personer med funktionsnedsättning till samhällspåverkare. Marko antogs till programmet, och när vi diskuterade märkte vi att vi tänker i liknande banor kring hur världen borde förändras. Jag jobbar fortfarande på kommittén vid sidan om och uppskattar att min arbetsgemenskap ser positivt på min företagsamhet.

Marko: Jag har varit företagare sedan år 2010 och har sysslat med journalistik och gjort konsultjobb i anknytning till bygg- och tillgänglighetsprojekt. Vi har olika styrkor och bestämde oss för att slå ihop dem. 

Vad gör C Diversity i praktiken? 

Marko: I praktiken är vi konsulter. Bland annat utbildar vi företag i mångfalds- och tillgänglighetsfrågor, gör kartläggningar, planerar och ordnar inkluderande evenemang.

Reeta: Vi jobbar med alla slags organisationer. Bland dem finns större företag och förbund. I år har vi exempelvis haft ett stort samarbete med Helsingfors Pride, som varit mycket intresserade av att förbättra sin tillgänglighet.

Hur långt har finländska företag kommit när det gäller jämlikt bemötande och tillgänglighet? 

Reeta: Än så länge är det främst prat. Man använder fina ord och talar mycket om företagsansvar och så. Men skrapar man lite på ytan ekar det ganska tomt. 

Marko: För många handlar företagsansvar främst om miljö. Frågor om socialt ansvar förknippas starkt med jämlikhet mellan könen. Men intresset för tillgänglighetsfrågor är nog på uppgång. Aktörer som följer sin tid börjar vara rätt medvetna om att de är viktiga, man behöver inte längre jobba hårt för att övertala dem.

Hur förhåller sig företagen till ert budskap om att de borde bli mer inkluderande?

Reeta: Företag älskar intyg som visar att de tar en fråga på allvar och har den under kontroll. Vi blir ofta tillfrågade om vi kunde sälja något slags mångfaldscertifikat. För en företagare vore det ju lockande. Men vi vill vara med i företagens långsiktiga strategiska arbete och se till att planerna blir till konkreta åtgärder. Då kan man inte sikta på snabbvinster.

Är företagen beredda att satsa pengar på förändring?

Reeta: Ibland träffar vi företagare som nästan verkar rädda för att möta oss. De säger: jo, vi vet att våra lokaler är hemska och otillgängliga och borde totalrenoveras, men det har vi inte råd med. Då uppmanar vi dem att ta det lugnt. Man behöver inte genast fälla en massa väggar och förstora alla toaletter. Man börjar med att kartlägga nuläget och bilda sig en uppfattning vad man kunde göra och när. 

Marko: En del känner osäkerhet kring tillgängligheten, och väljer därför att inte alls tala om saken. Men en kund med funktionsnedsättning gynnas av att veta om ett ställe är tillgängligt eller inte, för att sedan kunna avgöra om det är värt ett besök.

Reeta: Det är också guld värt och bra marknadsföring att berätta att man bryr sig om den här kundgruppen och de här frågorna och kanske planerar åtgärder för framtiden.

Under sommaren har mångfaldsarbetet inom företag varit ett hett diskussionsämne i media. Bland annat rundradiobolaget Yle har kritiserats för sin målsättning att göra minoriteter synligare i sina innehåll och sin personal. Hur tänker ni kring den debatten? 

Reeta: Det känns förbryllande att folk tar illa upp när journalister utbildas i hur man tar personer med funktionsnedsättning bättre i beaktande. För det är ju ett ypperligt exempel på hur något kan förbättras i praktiken – att vi kan bredda på representationen och tänka på att det behövs olika slags berättelser om minoriteter, inte bara solskenshistorier. Men diskussionen tyder också på att en förändring faktiskt håller på att ske. Folk vaknar upp till att minoriteter finns och dessa har rätt att synas och höras. Det verkar leda till att människor som levt i sina bubblor känner sig åsidosatta och hotade, också om hotet inte är verkligt.

På vilket sätt hoppas ni att C Diversity förbättrat samhället om fem år?

Marko: Vi vill se framsteg särskilt inom arbetslivet och när det gäller att utveckla tjänster för konsumenter med funktionsnedsättning. När man talar om sysselsättning brukar det handla om att fylla produkter i en butikshylla. Sådant är viktigt, men faktum är att det också finns många högutbildade personer som behöver expertjobb.

Reeta: Jag hoppas att företagsvärlden vaknar upp och aktivt börjar främja sysselsättningsmöjligheter för personer med funktionsnedsättning. Jag är verkligt glad över att många företag är synliga i regnbågsfrågor. Om vi skulle lyckas sälja in funktionsrättsfrågor på samma sätt vore det fantastiskt.  

Fakta – C Diversity

Vad? Mångfaldsbyrå, grundad år 2023. Sysselsätter företagarna Reeta Lindeman och Marko Jääskeläinen

Var? Verksam i huvudstadsregionen och i Uleåborg.

Hur? Jobbar för större mångfald inom arbetslivet och tillgängliga tjänster genom bland annat utbildning och serviceutveckling.

Text & foto: Mikaela Remes

Artikeln har publicerats i tidningen Funktionsrätt i samarbete nr 3, 2024.

Back to top of page