Ditt träningsprogram för stärkt psykiskt välbefinnande

| Uppdaterad
Illustartionsbild på dansande hjärnor.

Det psykiska välbefinnandet är som en muskel. Ju mer du tränar på att ta hand om dig själv genom vardagliga gärningar, desto mer ökar ditt inre lugn och välbefinnandet blir enklare att upprätthålla.

Psykiskt välbefinnande är inte något som uppkommer av sig själv, utan en sak som man måste träna på. Särskilt under coronapandemin har människors illamående ökat, vilket gjort det speciellt viktigt att fästa uppmärksamhet vid sitt mående. Tyvärr baserar många i dag sin trygghet på yttre, fysiska faktorer, medan det psykiska välbefinnandet kommer egentligen inifrån, säger mentaltränare Bengt Aspfors. Enligt honom ligger nyckeln till på välbefinnande i den inre tryggheten och det inre lugnet.

Här är hans fem tips för hur var och en kan stärka sitt psykiska välbefinnande.

1. Skratta, och glöm inte njutningen

Människans väl­mående­centrum finns i hjärnan. Om inte hjärnan stimuleras finns risken att man börjar må sämre. Då man skrattar och har roligt stimuleras områden i hjärnan som börjar utsöndra ”nöjes­hormonet” dopamin, som behövs för att hjärnan ska kunna fungera optimalt. Om man märker att man inte skrattat under dagen har Aspfors ett knep: sök upp roliga klipp på videotjänsten Youtube.

Hjärnan stimuleras också av njutning. Därför gäller det att dagligen hitta saker som man verkligen gillar. Det kan vara vad som helst – från att lyssna på fågelkvitter eller musik till att läsa en härlig bok.

2. Upprätthåll dina sociala kontakter

Människan är en social varelse och behöver sociala kontakter. Att vara i kontakt med sina vänner och be­kanta gör att man känner en tillhörighet med andra. Man behöver inte träffas fysiskt – ett video- eller telefonsamtal går bra. För att skapa välbefinnande måste den sociala kontakten vara meningsfull. Båda parterna ska må bra av kontakten och ge, inte bara ta energi av varandra. Många löper själva risk för att bli energitjuvar när man har det jobbigt under pandemin. Här är det viktigt att man blir medveten om sitt egna beteende och hur man kommunicerar: ”Hur skulle jag själv vilja bli behandlad?”

3. Känn lycka av att hjälpa andra

Forskning visar att människan är som lyck­ligast då hon får hjälpa andra; att känna sig behövd är ett grundläggande mänskligt behov. Naturligtvis ska man inte försumma sitt eget välmående, utan hjälpa i mån av egen ork. Men att lägga lagom med energi på andra kan få en själv att må bättre. Du kan börja inom den egna familjen –  om du har en partner kan du fråga om hen behöver hjälp med något. Det kan också handla om att hjälpa andra spontant, genom att hålla upp dörren eller hjälpa någon bära tunga kassar. Redan en sådan vardagshandling skapar en bättre känsla inombords.

4. Håll dig till rutiner

I och med pandemin har vi suttit inom hemmets fyra väggar och dagarna varit rätt lika, vilket kan göra det svårt att hålla sig till rutiner. Aspfors upp­manar ändå att försöka upprätthålla vardagsrytmen – exempelvis med regel­bunden sömn, mål­tider, motion – så långt det går. Det viktigaste är ju att vi håller avstånd, men i övrigt bör vi leva så normalt som möjligt.

5. Testa avslappnings – eller andnings­övningar

Avslappnings- och and­nings­övningar är ett bra sätt att öka lugnet inombords. Enkla övningar går att hitta på internet. Genom att göra andningsövningar kommer du att kunna påverka hjärt­frekvensen så att den går ner, vilket i sin tur ökar välbefinnandet, och regelbundna övningar sänker stress­nivån. Avslappnings­övningar påverkar sådana spänningar i kroppen som ökar vid stress. Därtill gäller det att minnas att ha kul och njuta av livet!

Bengt Aspfors

  • Ålder: 50++
  • Ort: Jakobstad
  • Känd som: Mental tränare, naprapat och utbildad elittränare inom friidrott.
  • Jobbar: Utbildare inom mental träning, hypnos, neuro­lingvistisk programmering och Emotional Freedom Techniques.

Text: Malena Eklöf Bild: Shutterstock / Beatriz Gascon J

Artikeln har publicerats i tidningen Funktionsrätt i samarbete 02/2021.

Back to top of page